Fiat 500e je ideální elektroauto do města. Nebudete se ho stydět zaparkovat v nákupních zónách i v centru mezi schůzkami a zároveň kvůli němu ani nesáhnete tak hluboko do kapsy. Jeho nízká pořizovací cena (u nás ho pořídíte už od 200 tisíc nebo si ho můžete nejdříve půjčit a vyzkoušet), téměř nulové provozní náklady, ikonický italský design a až překvapivě bohatá výbava mluví za vše. Za nás je Fiat 500e určitě nejkrásnější a zároveň nejlevnější elektromobil do města, který známe.
Charakteristika elektromobilu Fiat 500e
- městský elektro vůz
- osobitý styl
- působivý dojezd a překvapivé zrychlení
- mrštný společník do městských podmínek
- kapacita 24 kWh
- dojezd v létě: 200 km, dojezd v zimě: 140 km
- výkon 83 kW
- zrychlení 8,6 s
Jakým majitelům Fiat 500e doporučujeme?
Pro každodenní dojíždění do práce, na nákup a domů nemusíte jezdit ve velkém autě. Naopak to může být na škodu, když potřebujete několikrát za den parkovat. Tato elektrická verze slavné italské klasiky je proto skvělým řešením. Na svůj prťavý vzrůst totiž nabízí vynikající výkon a až překvapující mrštnost, která se vám bude v běžném městském provozu určitě hodit. Nadstandardní výbava zahrnuje mimo jiné vyhřívaná zrcátka a sedačky, parkovací senzory a nebo skvělé 6 reproduktorové stereo. S pohledem na konkurenci elektromobilů na našem trhu můžeme v klidu říct, že jde o nejkrásnější a zároveň nejlevnější elektromobil do města, co známe.
Výhody:
- agilní jízdní vlastnosti
- stylový vzhled
- úžasně zpracovaný podvozek
- bohatá výbava
- nízká cena
Nevýhody:
- zadní sedačky nevhodné pro denní provoz
- některé detaily působí levněji
Kolik toho ujede?
Fiat 500e je primárně koncipovaný jako městské auto. V ideálním případě byste ho měli ráno odpojit z domácí nabíjecí stanice a s plnou baterií vyrazit do práce, kde ho přes den necháte dobíjet. Při přesunech ze schůzky na schůzku nebo po nákupech vám pak pomůže přes sto dobíjecích stanic, které jsou nyní v Praze k dispozici. Kde jsou všechny nabíjecí stanice pro elektromobily, najdete na stránkách www.evmapa.cz. Častokrát se tak stane, že jedete domů opět plně nabití.
„Při jízdě se totiž ukazuje, že i v Itálii nemají zrovna hladké silnice, a tak si elektrická pětistovka výtečně poradí s různými nástrahami českých silnic, protože s takovými podmínkami si museli poradit vývojáři i v jejich domácím prostředí. Propadlé kanály, výtluky i nerovný povrch zvládá Fiátek s přehledem, a to i při pomalých městských rychlostech. Jednoduchou zadní nápravu přitom poznáte opravdu jen na velkých příčných nerovnostech, jinak je práce podvozku perfektně odhlučněna.“
David Bureš, auto.cz
Kapacita baterie a dojezd
Baterie tohoto elektro auta má kapacitu 24 kWh. Životnost baterie se vždy odvíjí od stylu a způsobu jízdy. Výrobce garantuje, že za prvních 8 let (nebo prvních 150 tisíc kilometrů) nespadne dojezd auta o 20 %.
Průměrný dojezd na jedno nabití se může v létě vyškrábat až na 200 km (v zimě až na 140 km). Může se to zdát málo, když si ale člověk připočte průběžné dobíjení během dne, dostane se už na poměrně slušnou vzdálenost. Zkrátka a dobře, určitě se nejedná o vůz, se kterým by se dalo jezdit na pracovní cesty po republice a nebo na dovolenou do zahraničí, ale na každodenní popojíždění po městě poslouží skvěle.
Na trhu je už od roku 2007 a stále patří mezi nejprodávanější elektrovozy v Evropě.
Shrnuto: Fiat 500e je vhodný na každodenní městské pojížďky, nehodí se na cesty na dovolenou nebo delší služební cesty.
Parkování s elektromobilem Fiat 500e
Pro pražské řidiče mohou být modré zóny přímo noční můrou. Pokud máte popojíždět po městě a zastavovat v různých městských částech, už abyste si zařizovali drahá parkovací povolení. K jedné z nesporných výhod elektromobility (samozřejmě když nepočítáme výkonný elektromotor, nízkouhlíkový ekologický provoz a podporu inovativních technologií) patří také levné parkování. Praha a další města totiž v rámci podpory elektromobilů nabízí možnost majitelům elektromobilů parkovat na všech zónách téměř zdarma. A netýká se to pouze rezidentů, povolení si může vyřídit úplně kdokoli. Stačí, když si na příslušném městském úřadě necháte za vyřizovací poplatek 100 korun vystavit povolení a můžete celý rok stavět, kde se vám zlíbí.
Shrnuto: S elektromobilem Fiat 500e parkujte bez povolení v jakékoli čtvrti po Praze i jiných městech. Za vyřizovací poplatek dáte 100 Kč.
Výkon elektromotoru
Na první pohled může nová elektrická „pětistovka“ klamat svým vzhledem. Nevypadá totiž na to, že má pod kapotou schovaných 111 koní (s výkonem 83 kW). Je to sice auto koncipované na popojíždění po městě, když ale bude potřeba, můžete to s ním také slušně rozjet. Jeho výhodou je výkonný elektromotor, který má oproti běžnému spalovacímu motoru mnohem lepší předpoklady k bleskovému zrychlení (z 0 na 100 km to vytáhne za 8,6 s). Je proto mnohem mrštnější než jeho benzínový kolega a také než spousta jiných aut v jeho cenové kategorii.
Výkon: 83 kW
Zrychlení: 8,6 s
„Musím uznat, že Fiat 500 s elektrickým pohonem na mě udělal velký dojem. Vypadá pořád skvěle, zapracoval i na svém interiéru (byť pár lacinějších detailů zůstává), hlavně ale jako elektromobil dává takhle malé autíčko smysl. Ve městě totiž nejvíce oceníte jeho obratnost a agilitu související s elektrickým pohonem.“
David Bureš, auto.cz
Nejlevnější elektromobil v ČR
Že je elektromobil oproti běžným spalovacím motorům levný na provoz, si nemusíme říkat. Nemusíte totiž například řešit výměnu a doplňování oleje nebo vody do chladiče. A co teprve mechanické opotřebení spojky, řadící soustavy a dalších součástek motoru? U elektrického auta zkrátka tyto součástky nejsou a nebudou vám proto komplikovat život. Běžná životnost elektromobilů navíc přesahuje i milion najetých kilometrů. Jeho pořizovací cena může být na začátku vyšší, ale s nízkými náklady na provoz (cca 20 korun na 100 km), téměř nulovou údržbou a parkováním zdarma se vám značná část pořizovacích nákladů časem vrátí. Ve výsledku vás může vyjít ještě levněji, než si pořizovat na první pohled „levnější“ benzínový model.
Porovnání s konkurencí
Když se podíváme na náš trh, není moc možností, jak pořídit elektromobil levněji než za půl milionu korun. Kromě Fiatu 500e pořídíte už levněji pouze čínský Yogoma Q9 a nebo český redesign velorexu Velor-x-trike. Fiat svoji konkurenci ovšem převyšuje krásným stylovým designem a velkou výbavou. Proto nejkrásnější a nejlevnější elektromobil.
U nás najdete tento elektromobil k prodeji od 220 000 korun. Zároveň si ho ale můžete na pár dní (či měsíců) půjčit a zkusit si, jaké skvělé auto to je, cenu půjčovného vám následně odečteme z pořizovací ceny vozu.
V rámci předvánoční akce Zaparkujte si elektromobil pod stromeček si můžete Fiat 500e pořídit za bezkonkureční cenu nebo si ho s 25% slevou půjčit na 5 měsíců a déle.