„Potřebujeme domů druhé auto do rodiny. Děti rostou, a tak je vozíme do kroužků a na zápasy. Manželka se vrátila do práce, během dne potřebuje stihnout řadu schůzek a rodinné nákupy taky nebude tahat v igelitkách. Jenže když ji vidím vyjíždět do města s mým šestiválcem, skoro se mi sevře srdce. Bez druhého auta se neobejdeme. Co bys doporučil?“ Moje odpověď byla jednoslovná: Elektromobil. A hned vysvětlím proč.
Co má vlastně druhé auto do rodiny splňovat?
Když jsem se kamaráda zeptal, jakou má vlastně představu o druhém vozu, naše konverzace získala konkrétní obrysy. Zmiňoval, že nikdy neujede víc než 50 km denně, čekají ho časté zastávky a parkování a většinou v něm bude sedět jenom manželka, maximálně manželka s jedním dítětem. Připomněl jsem mu, že předpokládaný jízdní profil a nájezd splňuje řada elektromobilů. Navíc se zbaví problémů s obávaným spalovacím motorem a dvouspojkovou převodovkou, se kterou se jeho manželka příliš nepřátelí. Chvíli se ošíval, ale pak přiznal, že elektromobil vlastně odpovídá všem jeho představám.
Obvyklé požadavky na druhý vůz do rodiny:
- menší městské auto
- nižší spotřeba
- cena od 300 do 600 tisíc
Pro majitele rodinných domů má elektrovůz řadu výhod
Pro řadu řidičů je nabíjení elektrického vozu stále ještě spíše kuriozitou, když si to ovšem člověk představí prakticky, je to naopak spíše výhoda – taková benzinová pumpa na elektřinu přímo na vaší zahradě. Můj kamarád má vlastní dům a zásuvku si může umístit hned vedle parkovacího stání. A právě to ho nahlodalo o elektromobilu přemýšlet. Přemýšlí také o fotovoltaice, která by mu později provoz elektromobilu zlevnila na úplné minimum.
Plnohodnotné elektro v různých cenových relacích
200 až 300 tisíc
Při hledání menšího městského elektrického vozu, který bude jako druhé auto do rodiny ideální, jsem doporučil Fiat 500e. Ikonická stylovka má překvapivě velký výkon, vyznačuje se značnou mrštností a bez problémů zvládne celodenní městský provoz a díky rozsáhlé síti nabíječek se může stát, že večer přijedete domů nabití. Nyní se dá sehnat opravdu levně. V autosalonu Protech ho před vánoci prodávají už od 200 tisíc.
300 až 400 tisíc
Skvělým městským parťákem bude i Škoda CITIGOe iV – díky dojezdu 252 km se nemusíte držet jenom v Praze a blízkém okolí. Nabízí kapacitu baterie 32,3 kWh a výkon motoru 61 kW. Zajímavou alternativou je také crossover Kia Soul.
400 až 500 tisíc
Pokud by měl elektrovůz sloužit i na delší cesty a vyrážet s vámi třeba na víkendy do hor, doporučil bych BMW i3 REX. Nabízí kapacitu baterie 24 kWh a výkon motoru 125 kW.
Poslední a nejpádnější argument: servis
Když jsme to probírali kolem a kolem už asi potřetí, kamarád se v elektrovozech poměrně zorientoval a už si vyhlédl italské retro – Fiat 500e. Asi poslední argument, který mého známého přesvědčil, bylo servisování. Spočítal si totiž, kolik ho stojí pravidelný servis a nejrůznější opravy jeho šestiválce, a tázal se na servisování elektromobilu. Oficiálně by se měly prohlídky provádět jednou za dva roky nebo po 30 tisících najetých kilometrech. A co se mění? Jen brzdová kapalina a kabinový filtr. Po 210 tisících kilometrech se zvažuje výměna chladicí kapaliny pohonu. Se servisem je tedy práce a starostí nula nula nic.
Na kratší cesty s dětmi, pojížďky manželky nebo situace, kdy člověk prostě potřebuje „někam rychle zajet“, se velké auto se spalovacím motorem ani nevyplatí startovat. Majitelé domů, kteří mají k dispozici vlastní zásuvku, či nájemníci domů se stáním pro elektrovozy, mohou elektromobil s klidným svědomím zvážit. Jako druhý vůz do rodiny je pro vás ideální.