Kdybychom se měli bavit o pořizovacích cenách ojetých i nových elektromobilů ve srovnání s vozy se spalovacím motorem, prakticky by nebylo co řešit. Konzervativnější varianta vás vždycky vyjde levněji. Jenže u ní si taky dovedete představit náklady na servis a opravy – na účtenkách bývá obvykle alespoň deset tisíc, výjimkou ovšem nejsou ani opravy za trojnásobek. Servis elektromobilu vás může na účtence vyjít na pětistovku nebo tisícovku.
Obvyklých servisních úkonů u spalovacích motorů není právě málo
Spalovací motory, zejména ty moderní, představují složité mechanismy, které vyžadují určitou péči. Tato starost zahrnuje pravidelnou výměnu motorového oleje a jeho filtru. V případě, že je motor spojen s automatickou převodovkou, je třeba také pravidelně měnit mazivo v převodovce. K tomu se přidává periodická výměna svíček a vzduchového filtru, což, ačkoli nejsou nijak výrazně nákladné položky, stále vyžaduje práci. Moderní naftové motory musí také dostávat AdBlue kapalinu, což může být záležitostí, která vyžaduje vaše pravidelné úsilí.
Běžné poruchy a potíže spalovacích motorů
Vše platí až do chvíle, kdy dojde k poruše. Jakmile vozidlo začne mít problémy, obvykle se objeví potřeba výměny turbodmychadla nebo filtru pevných částic. Servisní náklady se začnou pro majitele naftových aut jen a jen vršit. Tato situace se nazývá „dieselový trojboj“ a zahrnuje tři nákladné položky: turbo, vstřikování a dvouhmotový setrvačník. Když se pak objeví poruchy třeba i v DSG převodovce, může to být značnou finanční zátěží.
Minimum položek při servisu elektromobilu
Nyní se podíváme na péči, kterou vyžaduje elektromobil. Většinou se omezuje na pravidelnou výměnu kabinového filtru jednou za rok a případnou výměnu stěračů. Tím ve většině případů péče končí. Elektrický pohon je totiž natolik jednoduchý, že se zde příliš nemá co pokazit. Neexistuje žádné tření mezi kovovými součástmi, nepůsobí zde nepříznivé síly a jedinými potenciálními problémy mohou být valivá ložiska nebo čidla teploty, ale to jsou spíše vzácné případy.
A jak dlouho vydrží baterie elektromobilu?
Baterie vydrží poměrně dlouhou dobu, často 10 až 12 let. Mýty o tom, že baterie elektromobilu vydrží pouze pět let, patří skutečně jenom do říše pohádek. Obvykle se v prvním roce nebo dvou sníží celková kapacita baterie o několik procent, a poté se snižuje téměř lineárně. Po deseti letech má baterie obvykle 80 až 85 % své původní kapacity, což stále umožňuje používání vozidla, i když dojezd může být o 20 % nižší. Servisní náklady elektromobilu jsou obvykle minimální.
Někdy jen pět set nebo tisíc korun
Velkou výhodou elektromobilů je také rekuperace, která snižuje opotřebení brzd. Majitelé elektromobilů často zjišťují, že servis neprovádí výměnu brzdových kotoučů kvůli opotřebení, ale kvůli korozi. Přesto je životnost těchto komponent obvykle delší než u většiny vozidel se spalovacími motory. Běžná kontrola spojená s garanční prohlídkou zahrnuje čištění bubnových brzd (pokud jsou na voze instalovány), ale to se neděje vždy, a mnoho elektromobilů má na zadní nápravě kotoučové brzdy. Není neobvyklé, že majitel odejde z prohlídky s účtenkou za 560 korun, protože bylo provedeno zdvihnutí pouze vozu, prohlídka podvozku, kontrola tlumičů a brzd, a to vše. Cena záruční prohlídky závisí na konkrétním servisním centru, protože ne všechny autorizované servisy stejné značky mají stejné ceny.
Množství servisních úkonů i doba, po níž se musejí provádět, se u elektromobilů a vozů se spalovacími motory nedá srovnávat. Pokud si tedy vybavíte, kolik jste zaplatili v servisu třeba za posledních pět let, možná to pro vás bude dostatečným argumentem pro pořízení elektromobilu.