Honza Weber a jeho
zkušenost s BMW i3

 

Ještě něž se dostanu k samotné severské cestě s BMW i3, dovolte mi se v rychlosti představit. Mé jméno je Honza Weber a jsem mnohonásobným mistrem světa a Evropy ve freestyle footbagu a profesionálním freestyle fotbalistou, moderátorem a především velkým milovníkem aut, ať klasických, či v poslední době zejména těch elektrických.

I proto jsme se s elektrickým autosalonem Protech domluvili na zkoušce mnohých z těch, kterými disponují. Pravě jedním z nich je BMW i3 ve verzi REx 94 Ah, se kterým jsem měl tu čest po dobu 5 dní odzkoušet, co se dá jen stihnout.

 

BMW i3 94Ah REX v černobílé barvě

 

Na první pohled je i3 poměrně dospělé EV a i když oficiálně udávaný dojezd čistě na baterii by měl být necelých 200 km, určitě je nutné zmínit, že tento údaj je skutečně reálný a tuto vzdálenost nebyl problém absolvovat v zimě se zapnutým topením svižnějším tempem včetně jízdy na dálnici.

Zkrátka je to trochu jiné pojetí udávaného dojezdu, než například u mnou naposledy zkoušených Fiatu 500E a smartu EQ, se kterými také udávanou vzdálenost na jedno nabití, která není o tolik menší, jistě absolvujete, ale svoji jízdu musíte podstatně více uzpůsobit. Navíc záložním plánem po vybití baterie v i3 je potom REx, tedy Range Extender v podobě benzínové 650cc s dojezdem cca 100 km. Električtí puristé jásat nebudou, nicméně při ždímání baterie na krev je to psychicky velmi příjemná “záloha”.

 

Moje cesta na sever, přesněji sever Čech, vedla k hoře Milešovka do obce Hrušovka, kam mě pozval můj navigátor z letošní ECO energy Rally Bohemia, kde jsme reprezentovali české zastoupení Mercedes-Benz Cars se smartem EQ fortwo cabrio. Pro nás oba byla tato Rally premiérová a i přes značně zanedbanou přípravu a nulové předešlé zkušenosti se nám podařilo umístit v TOP 10 z 22 čistě elektrický vozů. Navíc se smartem, který měl oficiálně nejmenší udávaný dojezd ze všech vozidel ve startovním poli a moc lidí vlastně ani nevěřilo, že vůbec zvládneme dojet všechny etapy. Dost ale chválení a pojďme zpět ke konkurenci v podobě i3 a absolvovanému dobrodružství.

 

Na i3 zbylo i místo v garáži vedle mého BMW 640d Coupe

 

Díky nezájmu obyvatel Modřan o elektrická vozidla jsou nabíjecí sloty permanentně volné

 

Přípravy na cestu se udály již předchozí den, kdy jsem i3 do plna nabil na dobíjecí stanici PRE blízko mého domova v pražských Modřanech. Díky nezájmu obyvatel Modřan o elektrická vozidla jsou nabíjecí sloty permanentně volné a díky Protech autosalonu jsem disponoval i dobíjecím čipem, a tak se jednalo o nejkomfortnější možnou přípravu. Dokonce na i3 zbylo i místo v garáži vedle mého BMW 640d Coupe. Pokud si klepete na čelo, proč někdo jede i3 když může jet komfortním, rychlým a velkým „GTčkem“, pravděpodobně jste ještě neobjevili kouzlo elektrických vozidel a vřele doporučuji nějaké na pár dní vyzkoušet. Věřím, že budete ohromeni, a to nejen jejich zrychlením.

 

 

 

A Better Routeplanner je aplikace na smartphone, nebo na webovém rozhraní. Zde můžete naplánovat vaší cestu elektromobilem s velkou přesností. 

 

Po přejetí celé Prahy ubylo v BMW i3 jen 5% baterie. 

 

V sobotní ráno jsem ještě na webu abetterrouteplanner.com naplánoval trasu s nabíjením a mapou stanic k tomu určených a při příchodu do garáže ověřil, že je i3 stále na 100% nabitá a to i přes krátký večerní přejezd od nabíjecí stanice. Jednalo se o jeden z posledních krásných podzimních slunečných dnů a vydal jsem se tedy natěšen na cestu. Po přejetí celé Prahy jsem v Holešovicích k mému údivu zjistil, že ubylo pouze 5% baterie a na ukazateli dojezdu svítilo ještě 221 km. Změna nevyhnutelně přišla s nájezdem na dálnici, kde už byl úbytek znát, nicméně byl srovnatelný s elektrickými giganty, jakým je například Mercedes-Benz EQC, se kterým jsem strávil asi nejvíce času v rámci elektromobility.

Příjemným bonusem EV, kromě možnosti parkování kdekoli na modrých zónách ve městech zdarma, je také možnost využívat dálniční tahy bez známek a mýta.

 

 

Za Lovosicemi potom slunce zmizelo a na okreskách padla hustá mlha. Pokud jste již viděli i3 zepředu, víte, jak úzký profil mají jeho pneumatiky a s teplotami pouze několik stupňů nad nulou se nabízela otázka, jak budou právě tyto úzkoprofilové pneumatiky fungovat? Odpověď zněla, k mému překvapení, velmi dobře! Bez obav jsem si tedy užíval jízdu s instantní reakcí plynového pedálu a vykružoval skoro již horské serpentiny. Můj dlouholetý kamarád a zmiňovaný navigátor Dan mě vítal nachystaný na projížďku. Dlouho již také vybírá vhodné EV, kde zatím největším favoritem je pro něj Renault ZOE. Byl jsem tedy zvědavý na jeho reakce.

Po absolvování krátkého výletu právě v okolí Milešovky jsme se oba shodli, že i3 je skutečně dospělé EV. Postrádá sice hravost a řekněme mladistvou bláznivost smartu, i když tzv. “suicide doors”, tedy dveře po vzoru Rolls Roycu, které se otevírají naproti sobě, jsou neuvěřitelná stylovka, která musí upoutat snad každého. Pokud ale plánujete mít elektrické auto pouze jako jediné auto v domácnosti, může být právě i3 tou ideální volbou. Při dalších cestách v průběhu dní zapůjčení jsme s manželkou absolvovali několik cest i s naší malou dcerou v autosedačce, kočárkem s korbou a vezli ještě další dospělou osobu a několik zavazadel. Na nedostatek místa si však nikdo nestěžoval. Jediným negativem nám tak přišla pouze jedna úroveň rekuperace. Ta je velmi silná a skoro by se dala až přirovnat k ježdění v autě, kde jste nechali na jeden zub zataženou ruční brzdu. Kdykoli tedy sundáte nohu z plynu, ihned se rekuperace projeví a “lift and coast” styl jízdy, kdy “plujete” pouze na volnoběh, nepřipadá v úvahu.

 

Nabíjení na ČEZ rychlonabíjecí stanici na dálnici u Lovosic. 

 

V podvečer jsem se vydal nazpět do Prahy. Bylo potřeba i3 trochu dobít, a tak jsem zastavil na dálnici u Lovosic u jedné z čerpacích stanic, kde byla i rychlonabíječka ČEZ, zcela volná. Baterie ukazovala lehce pod 40%, použil jsem tedy další z čipů, které jsem dostal k dispozici a mezitím došel pro drobné občerstvení a následně si v autě pustil ze záznamu kvalifikaci Formule 1. Stihl jsem však dokoukat pouze první 20 minut dlouhou část a zjistil, že i3 je nabitá na 99%, což bohatě stačilo na cestu zpět i ježdění během následujícího dne.

 

BMW i3 není na první pohled nádherný supersport, ale je to velmi chytře vymyšlené a především funkční EV. Líbí se mi jeho netradiční pojetí kdy chvílemi máte pocit, že jste v městském vozítku a za chvíli si přijdete v prostorném MPV. Někdo ho může označit jen za elektrickou nákupní tašku a vlastně proč ne? Jen je to luxusní nákupní taška pro početnou rodinu, se kterou se pohodlně vydáte třeba na cestu do Drážďan a nemusíte ji po cestě nabíjet. A jako všechny EV zrychluje tak, že řidiči Octavií RS tiše závidí v naftovém oparu, za zlomek nákladů na PHM.