Provoz FVE a elektromobilu z první ruky:
Zkušenosti našeho zákazníka Michala F. 

Většina našich zákazníků se na nás s důvěrou obrací opakovaně. Nejprve jim navrhneme a instalujeme FVE na střechu rodinného domu, poté poradíme s výběrem elektrovozu a instalujeme wallbox a na závěr nás často čeká i realizace FVE v jejich firmě, bližší rodině, u přátel nebo sousedů. Mnohdy s námi sdílejí i své zkušenosti a data. Do statistik a grafů nám dal tentokrát nahlédnout Michal F. Srdečně za to děkujeme!

Srovnání očekávání a reality 

Michal F. provozuje od května 2022 na střeše svého rodinného domu FVE s výkonem 4,29 kWp. Vyrobená energie slouží k provozu domácnosti i dvou elektromobilů, data z jeho nabíječky má k dispozici už z dřívější doby – konkrétně od podzimu 2020. Při zpětném pohledu ho samozřejmě nejvíce zajímalo srovnání reality s předprodejním výpočtem, který jsme mu dali v nabídce:

 

První obrázek (Využití FV energie – modelace) ilustruje očekávání dle propočtu při návrhu FVE, druhý obrázek ukazuje skutečně vyrobenou elektřinu v jeho FVE. Elektrárna byla nainstalována v dubnu 2022, přetoky byly zapnuty od 20. června 2022. Znatelně vyšší výkon od ledna 2023 je dán optimalizací výkonu různě orientovaných panelů. 

(Doslova nabíjení ze slunce, foto Michal F.)

Synergie FVE a elektromobilu 

Zajímavé je i porovnání energie spotřebované nabíječkou. Propad v období listopad 2021 do začátku ledna 2022 je dán snahou o minimální odběr v režimu DPI a tedy nabíjením především na veřejných stanicích PRE. Od začátku jezdil Michal F. s Fiatem 500e (20 kWH baterie) a pohyboval se prakticky jenom v rádiusu baterie, tedy do vzdálenosti 150 km, nejčastěji v rychlosti max. 100 km/h. Od listopadu 2022 začal testovat nový vůz s jinými vlastnostmi – Nissan Leaf (výrazný skok v energii spotřebované EV nabíječkou v listopadu 2022). Leafem (40 kWh baterie) jezdí díky DC nabíjení na větší vzdálenosti a drží se v max. rychlosti 120 km/h. 

Nabíjení elektromobilu (kWh)

Zelená energie se rychle propisuje do úspor domácnosti  

Na posledním grafu můžete sledovat dlouhodobou spotřebu celé domácnosti od roku 2009. Modré sloupce grafu ukazují celkovou spotřebu elektřiny, v roce 2019 k nim přibudou i zelené sloupce, které ilustrují energii dodanou nabíječkou od pořízení elektrovozu v prosinci 2019. U nabíječky není rozlišeno nabíjení ze sítě a z FVE.  

Poznámka: Na první pohled si jistě všimnete nápadně vyšších odběrů v období 2021 a 2022. Klient takový masivní nárůst spotřeby přičítá covidovým karanténám a opatřením, které s sebou přinesly častější pobyt doma, nutnost domácího vaření a využívání všech spotřebičů v mnohem intenzivnější míře.

Elektřina odběr / nabíječka EV (kWh) 

Jak úsporu hodnotí sám Michal F.? 

„Instalaci FVE jsem zvažoval již několik let, ale až prudké turbulence na trhu s elektřinou mne přinutily přestat přemýšlet a začít rychle jednat. Navíc využití solární energie přímo pro provoz elektromobilu je něco co do 21. století prostě patří! Nikdy nezapomenu na setkání se starším párem u veřejné EV nabíječky, který mi na dotaz, jak dlouho nabíjí své auto, odpověděli: ‚To nevíme, auto nabíjíme doma jen z FVE, nikam nespěcháme, když svítí sluníčko tak jedeme a když nesvítí tak prostě počkáme.‘ Myslím, že cesta k energetické nezávislosti je i cesta k větší životní pohodě.” 

 

Pokud už také několik let provozujete FVE či elektromobil, napište nám a ukažte nám, jak vypadá vaše úspora a vaše grafy. Máte-li jenom jedno či druhé, můžeme se společně podívat na to, zda by třeba nedávalo smysl nepořizovat si další nové auto se spalovacím motorem, ale přejít na elektrovůz. Ozvěte se, rádi o vás uslyšíme.